Java Rondreis 2019 : dag 11, woensdag 16 oktober

Kalibaru – Bali
Reisafstand 210 km / circa 6,5 uur in de bus en per ferry

Wekker om 4h40.
We waren om 21h al gaan slapen, dikwijls wakker, iets over 3 de roep van de moskee, een haan die kraait, en nog onbekende dieren die geluiden maakten. Maar al bij al een goede nachtrust gehad 😁
Stef voelt zich beter, maar let wel op bij het ontbijt. Hij eet enkel toast met confituur, ik neem nog een pannenkoekje en een gebakken banaantje.

Om iets voor 6h zitten we in de bus voor de laatste lange rit deze reis, op Bali zitten we op 5min van de luchthaven dus bij vertrek geen tijdverlies met busritten enzo.
Dat is wel een minpuntje natuurlijk, na Bali moeten we weer naar huis, ik probeer daar nog niet aan te denken, maar is niet altijd makkelijk. Eerst nog wat genieten.
Gisteren bleek dat het grootste deel van onze groep ook in ons hotel zal logeren op Bali. Is wel leuk, maar langs de andere kant keek ik ook wel uit naar een beetje quality time voor ons 2 🥰, zal hopelijk wel wat lukken.

Onderweg krijgen we weer info van Hendro.
Kalibaru betekent nieuwe rivier, ligt op een hoogte van 428 tot 700m hoogte.
Omringd door plantages, koffie, rubber, tabak, …

We krijgen ook alvast wat info over Bali, of eerder waarschuwingen.
Omdat Bali heel toeristisch is moeten we opletten met geld uithalen. De apparaten onthouden de laatst ingegeven code, er zijn bendes die met speciale kaarten nadien nog geld kunnen afhalen van je kaart. Dus moeten we na het pinnen nogmaals de kaart in het apparaat stoppen en een foute code ingeven en dan de actie afbreken.
Er zijn ook veel wisselkantoren. Bij het wisselen altijd geld natellen ! Ook als men het geld in een omslag wil steken.

We stoppen nog voor een sanitaire pauze, de laatste propere toiletten voor we op de Ferry gaan.
We rijden naar de haven, rijden zo de boot op, dat gaat allemaal heel vlotjes. Om half 9 varen we weg van Java. Het godeneiland Bali tegemoet !
Aan boord is alles vies, we staan op het dek, tegen de reling want er is wel veel wind. Zodoende voelen we ook niet hoe fel de zon wel brandt….
de zee ziet er woelig uit, we deinen heen en weer, en ben blij dat ik geen last heb van zeeziekste. Iemand die hier gevoelig voor is, hangt gegarandeerd over boord….
ik geniet van de zon en het windje !

Bali is het godeneiland, 5562 vierkante km groot, 4 miljoen inwoners, 9 regentschappen, hoofdstad Denpasar. Op Bali is de meerderheid hindoe. Dus zullen we niet meer gewekt worden door de roep om het gebed, want geen moskeeën!
83% is hindoe, er zijn ook boeddhisten, katholieken, protestanten en een kleine minderheid moslim.

We passeren geen controles voor we Bali binnenrijden, hendro heeft duidelijk connecties. Alles gaat super vlot. Op een uur tijd zijn we van de wal in Java naar grond onder onze voeten op Bali !
We zetten onze uurwerken gelijk, want hier is het nog een uurtje later, dus nu 6u verschil met België !

Nu nog wat kilometers vreten met de bus.

Elk dorp heeft 3 tempels en een dorpshoofd. Bij de tempels worden offers gebracht, maar ook bij grote bomen, kruispunten,…. offers die hoog gezet worden zijn om de goden te behagen. De offers die laag staan, zijn om de demonen weg te houden !
Balinese huizen hebben typisch een muur errond staan, deze dienen om de demonen uit huis te houden.

Balinezen kennen geen begrafenis of crematie, enkel lijkverbranding.

Tegen half 12 komen we aan bij het restaurant voor de lunch, het menu is hetzelfde als de voorbije dagen. Aspergesoep en het gebruikelijke buffet. Het is lekker.
Een uurtje later gaan we weer op weg, als we de baan op rijden zien we dat we naast de zee rijden, de zonen-kriebels steken onmiddellijk de kop op. Het uitzicht is prachtig, rijstvelden met het strand en de zee op de achtergrond….
ik droom al weg bij de komende dagen van rust en ‘bakken & braden’ in de zon ☀️

Nog 3u rijden naar het hotel in Sanur, wij moeten nog verder door tot in Seminiyak. Het zonnen zal voor morgen zijn, maar kijk al uit naar het ongeremd genieten van een avondje uit met m’n ventje vanavond.

We stoppen nog even aan supermarkt onderweg, waar we ook nog naar propere toiletten kunnen. En zetten onze weg snel verder. Kwart voor 4 zetten we Frits en zijn vrouwtje, na meer dan een week kan ik haar naam nog steeds niet onthouden, in het mercure hotel in Sanur. Hendro helpt hen nog bij het inchecken en we zetten onze weg verder naar het Patra Resort.

We nemen de tolweg naar kuta, het is de enige tolweg in Indonesië met een aparte strook voor bromfietsen. Deze loopt boven de zee, en is in gebruik sinds oktober 2017. Bij ons vorige bezoek aan Bali was die er dus nog niet !

Om half 5 zijn we in onze kamer in the patra resort in Bali, hier blijven we tot zondagmiddag, plan is om te relaxen, en een kleurtje op te doen.
We gaan nog op verkenning nu het nog licht is en vinden een ‘laundry service’ niet zo ver van het hotel.
Nadat we ons gedoucht hebben en omgekleed nemen we onze vuile was en wandelen terug naar de laundry service. Brave man weegt alles, we hebben 6 kg, dat kost ons 120.000IDR, is ongeveer 8€. We mogen morgen dezelfde tijd gaan ophalen. Lekker makkelijk 😃

Dan eten we iets in het restaurant van het hotel, we nemen ‘iets van de kleine kaart’. Stef een ham en cheese burger, ik fish & chips. Het smaakt.
Om half 10 zijn we terug op de kamer, en bij mij is het bedtijd. Morgen geen vroege wake up call, we wagen het erop om nog plaats te vinden aan het zwembad.

Moe maar voldaan !

Gepubliceerd door Carla Theuns

Een frisse veertiger, werkzoekend, samenwonend, met veel goesting in het leven en veel zin om er echt iets van te maken !