Java Rondreis 2019 : dag 8, zondag 13 oktober

Jogjakarta – Batu/Malang

Reisafstand 330 km / circa 4,5 uur per trein en 2 uur in de bus

Dag 8 alweer van onze vakantie, de eerste week zit er al op !
Vandaag maken we weer een treinreis, omdat de trein om 6h45 vertrekt, ontbijten we om 4h30 en verlaten we het hotel om 5h30. Met kleine oogjes weliswaar.
Vannacht niet zo heel goed geslapen, of toch wat weinig in elk geval. Maar vandaag is er zeker nog tijd om een extra dutje te doen.

Het ontbijt was zoals de voorbije dagen, toast, kaas, confituur, een donutje en wat (water)meloen.
Er was ook een groep Franse toeristen, dus het was er druk.

Als we buiten wachten op de bus, ruiken we een zwavelachtige geur, Jos en Hildegard hadden vanuit hun kamer ook een donkere wolk gespot, misschien een vulkaan die tot leven kwam vannacht ? We weten het niet, maar hebben wel zo’n vermoeden.
Het vermoeden wordt later bevestigd door Hendro, een vulkaan heeft vannacht even actief geweest, dagelijkse kost blijkbaar.

Ipv een klein busje voor de reis naar het station hebben we een extra grote bus, krijgen geen info, dus rijden we in stilte allemaal mee. De grote bus maakt sommige manoeuvres nogal moeilijk, maar de chauffeur brengt het er goed vanaf, om kwart voor 6 komen we aan in het station, iets over 6 zitten we al geïnstalleerd op onze plaatsen, wederom zeer comfortabele stoelen, veel beenruimte, nog wat uitrusten zal geen probleem zijn. De rit zou een kleine 4u duren volgens het reisprogramma en we vertrekken om 6h45.
We vragen waarom we zo vroeg moesten komen, elke zondag wordt de stad Jogjakarta autovrij gemaakt, als je later komt wordt het dus moeilijker om je bestemming te bereiken !

Nu rust !
Stef maakt me wakker om iets over 7h omdat Hendro rond komt voor de koffie-bestelling, van mij mocht de koffietijd iets later. We krijgen er ook weer een stukje spekkoek bij, lekker !
Ik check even onze tickets en we komen rond 10h30 aan in Jombang.
Stipt 10h30 stappen we weer in de hitte, deze keer in Jombang, het contrast met de koelte in de trein is weer groot… sjaal gaat in de rugzak, de fleece uit !
Een beetje voorbij het station (stasiun in het Indonesisch) staat onze bus te wachten, met onze altijd lachende chauffeur 😃

Op onze vertrouwde plekjes gaan we op weg naar Batu. Jombang is nog warmer dan Jogjakarta, de voorspelling is 37gr voor vandaag, gelukkig ligt Batu in de bergen en is het daar iets koeler. Het ligt op een hoogte van iets meer dan 900m.

Jombang is de geboorteplaats van de 4e president van Indonesië.

We zijn nu in oost-Java, hoofdstad van deze provincie is Surabaya. Surabaya is de suikerstad, in heel de provincie zijn er nog steeds suikerfabrieken, hier maakt men rietsuiker.
De taal is Javaans, maar grover dan bvb in midden Java.

We hebben een ritje van 2,5u voor de boeg, inbegrepen en sanitaire en foto stop. Lunch krijgen we in het hotel, maar mijn buikje grolt nu al 😏

Dè attractie hier is de Bromo vulkaan. De uitstap hiernaartoe staat bij ons op het programma voor vannacht. Omdat de vulkaan op z’n mooist is bij zonsopgang moeten we rond middernacht vertrekken.
De laatste uitbarsting van de Bromo vulkaan dateert van 19 augustus dit jaar.

Er zijn 11 uitkijkpunten, we gaan naar het beste punt. Hendro drukt erop warme kleding aan te doen, boven kan de temperatuur zakken tot 4 a 7 graden. En goeie wandelschoenen uiteraard.
Als je geen jas bij hebt, kan je daar eentje huren.

Onderweg krijgen we ook onze zelfgemaakte batik ‘kunstwerkjes’ terug. De mensen van het atelier hebben ze mooi afgewerkt.
De busrit verloopt verder heel vlot, en we stoppen voor foto en sanitair, enkel Indonesische toiletten, wel heel netjes, maar toch niet zo mijn ding.
Terug in de bus gaan er wat Indonesische snacks rond, we eten een soort van chips, ze zijn lekker, maar taai, maar onze hongerige magen zijn content.
Dan komen er nog koekjes met sesamzaad, die zijn lekker. Als ik het pakje weer doorgeef heb ik spijt dat ik er maar eentje genomen heb 😱 dan bedenk ik dat er nog een flesje cola in m’n rugzak zit. T is geen echte maaltijd, maar ach we kunnen nu wel verder tot aan de echte lunch.

Na een rit tussen prachtige landschappen komen we aan in de stad Batu, ineens ook weer dat hectische verkeer, en dan is het nog maar zondag 😐
Batu ligt ingesloten door bergen op 900m boven de zeespiegel, hierdoor blijft de vochtigheid hangen..
Het is voornamelijk een stad waar de Indonesiërs hun vrije tijd doorbrengen en bvb op weekend komen, vandaar de drukte ook op zondag!

Lunch is een buffet van meer europese gerechten, maar t smaakt me niet. Voel me misselijk, van de busrit denk ik.
Half 3 op de kamer, de mooiste van het resort, ze is wel groot, maar toch wat verouderd….
maar vermits we om middernacht weer weg moeten is dit nu niet m’n eerste zorg.
Beetje lastig hoe we het nu moeten regelen met eten en slapen 🤔
We proberen wat te rusten, maar het hotel lijkt wel omgeven door moskeeën en bidplaatsen, de roep van de islam weergalmt langs alle kanten, bijna een uur lang aan een oorverdovend volume, we wilden dan maar gaan wandelen, maar omdat het lawaai stopte besloten we toch op de kamer te blijven, een klein uurtje later begon het opnieuw. Is het omdat het zondag is dat er zo heftig gebeden wordt ? Bovendien ligt onze kamer vlak naast een drukke weg. En zijn de muren van karton, we horen zelfs de buren praten.
Dan maar rusten ipv slapen, stef heeft wat knabbels gehaald in het winkeltje, dus brengen we de avond rustig door. We zien wel of we nog wat slapen of niet 😏
Wake up call om 23h30 vandaag
🙏

Gepubliceerd door Carla Theuns

Een frisse veertiger, werkzoekend, samenwonend, met veel goesting in het leven en veel zin om er echt iets van te maken !