Java Rondreis 2019 : dag 6, Vrijdag 11 oktober

Jogjakarta – Borobudur
Reisafstand enkel 64 km / circa 1,5 uur in de bus

Wake up call om 5h30, naar mijn gevoel nog midden in de nacht ! Heb redelijk goed geslapen, alleen wat weinig. Rond middernacht wakker geworden van jeuk aan mijn voet, blijkt dat 1 of ander insect m’n voeten mooi vond, heb een joekel van een beet. Wat zalf eraan tegen de jeuk en weer het bed in. Vanmorgen was mijn voet nog gezwollen, ik hoop van de warmte en niet van de beet, jeuk is voorlopig wel weg. Hup hup de douche in en er tegenaan. Zoals steeds opletten bij het tanden poetsen dat we geen kraantjeswater gebruiken, de hotels voorzien altijd flesjes water omdat het kraantjeswater voor ons ongezond is. Hier hebben ze glazen flesjes, beter voor het milieu, en die kan je niet mee smokkelen uiteraard 😊
Het ontbijt blijft voor ons sober, heel veel Indonesische specialiteiten, maar al die warme dingen kunnen ons niet bekoren zo vroeg op de dag. Dus weer toast met kaas en confituur, nog een paar zoetigheden en wat yoghurt. Tasje koffie, en we zijn klaar voor alweer de 6e dag van onze reis.

7h stipt vertrekken we, voordeel van een kleinere groepen, iedereen is altijd op tijd en dus minder tijdverlies. We gaan op weg naar de grootste boeddhistische tempel van Java, de Borobudur tempel. Onderweg krijgen we zoals steeds uitleg van Hendro!

Op Java is er ook een ‘stoute vulkaan’, Gunung Merapi. De laatste grote uitbarsting dateert van 2010, maar deze vulkaan spuwt elk uur tot anderhalf uur. Als het morgen helder weer is, kunnen we hem misschien zien tijdens onze fietstocht in de ochtend.

Men heeft 4 kalenders in Java :
Nationale kalender (als westerse kalender)
islamitische kalender (10/11 dagen minder per jaar dan westerse kalender)
Javaanse kalender (week is 5 dagen – jaar 210 dagen)
Pranata Mangsa & saka kalender, gebaseerd op de seizoenen

Er zijn ook een heleboel specifieke vaste Javaanse gewoonten, zoals bvb op Donderdag namiddag, brengt men altijd bezoek aan de begraafplaatsen, men neemt ook koffie of thee en gebak voor de overledenen mee. Men gelooft hier heel erg in een leven na de dood !

We komen om 8h15 aan bij de Borobudur tempel, we bezoeken deze vroeg vanwege de warmte, en we begrijpen direct waarom. Tegen 9h halen we vlotjes 30gr, na de middag kan de temperatuur oplopen tot 38graden !
Onder leiding van de plaatselijke, Nederlands sprekende gids, onze reisleider heeft niet de nodige vergunning om de rondleiding te geven, beginnen we aan de verkenning van de tempel.
De tempel is hoog, dus starten we aan de beklimming van de hoge treden, met de zon op onze rug, algauw voel ik het branden in m’n hals en leg een sjaal over mijn schouders vooral om mijn nek te beschermen. Nog een voordeel van vroeg aankomen, de drukte moet nog beginnen.

De Borobudur Tempel : gebouwd in 8e eeuw, bouw heeft meer dan 100j geduurd, de tempel is volledig opgebouwd uit lavasteen. Ligt op een heuvel, omringd door bergen/vulkanen.
Er zijn 504 Buddha beelden… 1 is er nooit afgewerkt, omdat niemand volmaakt is. Toen de tempel herontdekt werd in de 19e eeuw door Engelsen werden meer dan 200 Buddha hoofden gestolen, een deel ervan staan tentoongesteld in het ‘national museum of London’.
Tempel in de vorm van een stoepa. En is volledig opgebouwd en heropgebouwd in lava steen, de stenen worden gewoon op mekaar geplaatst door middel van een pen-gat-verbinding.

Het is de grootste boeddhistische stoepa tempel in de wereld, Angkor Wat, Cambodja is het grootste boeddhistische tempelcomplex ter wereld.

Bodhi is wijsheid. Buddha is meervoud, dus als je genoeg wijsheid bezit kan je Buddha worden, iedereen kan eigenlijk Buddha worden. In de aanloop ernaartoe ben je Bodhi satvha, dit betekent toekomende Buddha.

Er staan 73 stoepa’s op het complex, in elke stoepa zit ook een Buddha beeld. Enkele stoepa’s zijn niet afgedekt, zodat je de beelden kan zien zitten. Dit komt omdat grote delen van de tempel moesten worden heropgebouwd en men de origine stenen niet kan terug vinden. Andere stenen gebruiken zou de authenticiteit teniet doen. Een Stoepa is het symbool van boeddhisme, boven de tempel is het nirwana, de laatste stop voor de hemel, eeuwige vrede.

Een stoepa is opgebouwd in lagen, de basis is de grond… daarop liggen 2 lotusbloemen, dan het omgekeerde kommetje, de koepel van de stoepa.
Het kommetje komt van de kluizenaar die op z’n weg naar het Buddha worden op pad gaat met zijn kommetje om eten en drinken te verzamelen, nadat hij genoeg wijsheden heeft vergaard, wordt hij monnik en later Buddha. Als Buddha gaat hij alles delen en heeft hij het kommetje niet meer nodig en kan het (figuurlijk dan) dienen als koepel voor de stoepa !
Na een kwartiertje vrije tijd, om foto’s te maken en rond te wandelen gaan we weer naar beneden. Dalen blijkt nog lastiger dan het beklimmen van de extra hoge treden.
Dan wandelen we naar de uitgang, en worden gesplitst. Diegene die de desa toer meedoen gaan mee richting koetsen.

We klimmen in de kleine gammele koets, die wordt voort getrokken door een paardje. Nu ja paard, heeft eerder het formaat van een pony en lijkt uitgemergeld. We zijn met 4 koppels, dus 4 koetsjes.
We rijden rustig door de straten rond te tempel, het windje op de koets doet deugd.

En na een ritje van een dik kwartier ongeveer komen we bij een klein dorpje aan, het telt ca 100 inwoners. Er blijkt heel wat activiteit te zijn in het kleine gehucht. Een van de inwoners leidt ons rond, hij is de plaatselijke zakenman.
Eerst komen we aan bij het cassava fabriekje, cassava is een soort van aardappel, waar men chips van maakt. De knol wordt eerst gepeld, in fijne schijfjes gesneden en dan kort gebakken in olie. Daarna gemengd met de gewenste kruiden, bbq, paprika of look/zout. Ze zijn best lekker en te koop in kleine zakjes voor 10000IDR, ongeveer 60eurocent. We kopen een zakje om de plaatselijke economie te steunen 😬
Dan wandelen we verder en komen we aan bij een huisje waar tofu (of tahoe) gefabriceerd wordt. De soyabonen worden gepeld en tot een dikke pap ingekookt. Dat wordt in blokken bewaard gedurende enkele uren om dan in blokjes te snijden en te bakken. Als je rondkijkt ziet alles glimmend zwart van het vet dat overal aangekoekt is. Hygiëne en veiligheid zijn ver te zoeken.
Als laatste komen we bij een oudere dame die op een terras, gekookte en gepelde soyabonen in pakjes doet. Ze heeft een maatje gemaakt van kokosschelp en verpakt de soya in bananenblad, versterkt met een blaadje papier en dichtgebonden met een rijststengel. Na 2 dagen is dit een vaste massa, gefermenteerd en is dit tempe.
Van daar uit wandelen we nog even door het dorp en nemen we de koetsen terug naar onze lunchplaats van vandaag. We krijgen een soepje, dat ik doorschuif naar stef, de kruiding geeft een rare smaak die me niet bevalt. Er is (weer) een buffet, met rijst, noedels, groenten, kipsate met pindasaus, rundvlees en nog een paar dingen. We eten ons buikje rond, enkele stukjes ananas als dessert en weg zijn we.

Op weg naar het hotel stoppen we nog bij een zilveratelier, we krijgen een korte uitleg en mogen dan in de showroom rondkijken. Men maakt hier ook de juwelen van het meek ‘Buddha to Buddha’ wat ook bij ons verkrijgbaar is. Ik laat men oog vallen op een mooie zilveren poes, maar omdat ze zo dof is, en volgens de verkoper niet kan opgeblonken worden besluiten we ze toch niet te kopen.

De verdere weg naar het hotel is het stil in de bus, iedereen begint duidelijk moe te worden van het hoge tempo. Gelukkig zijn we om 15h in het hotel. We gaan even aan het zwembad liggen… de stoelen zijn nogal hard, dus echt comfortabel is het niet, maar mogen wel even gewoon helemaal niets doen.

Om half 6 mogen we de was terug halen, die ruikt heerlijk, en is proper en gestreken, niet zoals thuis gestreken, maar we zijn dan ook niet thuis he 😉 we hebben blijkbaar 4kg laten wassen, en betalen daarvoor 60.000IDR, 4€…. Dan mag je al niet te kieskeurig zijn, toch !

We maken ons klaar voor het avondeten, als ik uit de douche kom blijkt dat er geen haardrogers in de kamer is. Dan maar op goed geluk laten drogen, het is wat wild blijkt bij terugkeer in de kamer, ach t is vakantie he !
We eten in het restaurant van het hotel, stef een rib eye steak en ik gepaneerde kip, allebei met frietjes… voor een keertje eens geen rijst 😬
We wandelen nog tot aan de supermarkt even verder in de straat, maar ook dat is geen denderend succes, we zijn thuis veel te veel verwend…
Moe landen we iets voor 9 op ons bed, nog ff relaxen en dan slaapjes doen, morgen 5h30 op. We beginnen de dag om 7h met een fietstochtje…..
🤗🤗

Gepubliceerd door Carla Theuns

Een frisse veertiger, werkzoekend, samenwonend, met veel goesting in het leven en veel zin om er echt iets van te maken !