Java Rondreis 2019 : dag 5, donderdag 10 oktober

Bandung – Jogjakarta
Reisafstand 400 km / circa 8 uur in de trein

De wekker gaat om 5h30, eindelijk een redelijk normale nachtrust gehad. Van kwart over 10 tot aan het ochtendgebed om 4h15… dan toch nog een uurtje ingedommeld nadat de brave man alle moslims had opgeroepen !

Douchen, inpakken en ontbijten. Volledig zoet ontbijtje vandaag, hoewel de muizestrontjes hier niet smaken als thuis, maar gewoon beleg kennen ze hier niet….
bij het inpakken ontdek ik dat er iets fout gelopen is bij het opladen van m’n telefoon. In de ontbijtzaal is er gelukkig mogelijkheid om m’n iPhone even in het stopcontact te steken….
na het eten zijn we klaar voor vertrek !

Om 7h vertrekken we met een mini-busje richting station van Bandung, we checken in en moeten nog even wachten op het perron. Dan is ons vervoer er, een naar Indonesische normen redelijk moderne trein, aan de beenruimte en het formaat van de stoelen te zien reizen we in eerste klas.
Gelukkig ook hier stopcontacten, dus kan ik nog bijladen 😁
Om iets over 8 zijn we geïnstalleerd en klaar voor vertrek. Dat is gepland om 8h30 !

Stipt op tijd vertrekt de trein, de comfortabele stoelen maken natuurlijk dat ik al snel weer indut! Na een halfuurtje komt Hendro vragen wat we willen drinken, hij houdt zich mooi aan de koffiepauze, hij verwent ons eigenlijk nogal, neemt de bestelling op en gaat op pad om alles te halen. Zou hij dit altijd doen, of misschien dat ‘t nu makkelijker gaat omdat we een beperkte groep zijn ? Hoe dan ook, t heeft wel iets zo in de watten gelegd worden, zou er snel aan kunnen wennen 😬
Omdat Erwin, de Indonesische jongen in onze groep vandaag jarig is heeft Hendro ook voor taart gezorgd. Toch lief dat hij daaraan gedacht heeft. Erwin wordt 44 en is de jongste van onze groep, ik blijf hem jongen noemen omdat hij zo’n guitige jonge snaak lijkt. We zingen met z’n allen ‘happy birthday’ en ‘lang zal hij leven’ en hebben natuurlijk wel wat beziens van de andere passagiers in de trein.

We rijden door smaragdgroene landschappen, afgewisseld met kleine dorpjes, de uitzichten zijn overweldigend.

Het wiegen van de trein in combinatie met het zit comfort maakt dat we toch allebei regelmatig indutten.

Aan de halte in Banjar wordt onze lunch geleverd… we krijgen elk een kartonnen doosje, met erin gebakken rijst, gepaneerde kip, gekookte groentjes en een omeletje, en een stuk kroepoek om de boel te blussen nadien what else 😉 de typisch Indonesische maaltijd, maar het smaakt ook deze keer weer. Als toetje krijgen we gebakken banaan, doordat die al eventjes klaar gemaakt is is die aan de taaie kant, maar mmmm toch zo lekker…. nog een flesje water erbij en we kunnen er weer tegen voor een tijdje.
We zijn ondertussen al over halfweg, nog 3u en 20min en we zouden in Jogjakarta moeten aankomen….
in de trein is het fris, maar als je de coupe verlaat om het toilet te gebruiken voel je de hitte van buiten op je af komen….

Krijgen nog een stukje spekkoek als extraatje, dat is een heerlijk Indonesisch gebak, het is in laagjes, deze heeft ook groene strepen, welke een speciale smaak aan de koek geven. Hendro wil ons vet mesten, zo lijkt t wel.

We hebben ondertussen West Java verlaten en zijn in Midden Java. Dit wil zeggen dat we ook de bergen achter ons hebben gelaten. Midden Java is vlakker en ook veel warmer, dat belooft.

Om 15h50 komt de trein aan in het station van Jogjakarta, als we buiten komen valt de warmte op ons, duidelijk warmer dan waar we vertrokken zijn. we moeten een eindje lopen naar de busparking. Iets over 4 zitten we weer op onze vertrouwde plekjes in de bus.

Jogjakarta is de hoofdstad van de provincie Jogjakarta. De taal die men spreekt is Javaans, in Indonesië zijn meer dan 600 verschillende rassen, dus ook meer dan 600 talen.
Aanwijzen doen ze hier met de duim, niet met de wijsvinger, dat wordt als onbeleefd beschouwd. Als men iemand passeert zal men steeds de handen laten hangen en licht voorover gebogen lopen, als vorm van beleefdheid.

Huidige sultan, 5 dochters, hij heeft geen goede vrouw, want heeft geen nieuwe sultan gebaard, de gids grapt nog dat men geen sultana kan benoemen 🙄

Van het station rijden we richting het GQ Hotel.
Iets voor 5 zijn we op de kamer, terug iets luxueuzer dan het vorige hotel. Om 18h15 vertrekken we voor een optionele excursie, een dansoptreden met diner, dus veel tijd om op adem te komen is er niet.
Hendro heeft er wel voor gezorgd dat er iemand vuile was komt ophalen, die krijgen we dan morgen proper terug aan het tarief van 1€ per kg 😊
We hadden wel genoeg bij voor de hele trip door Java, maar gaan toch wat laten wassen, altijd leuk om wat reserve te hebben.

Vanavond uit met de hele groep, eens een kans op mezelf wat op te tutten, tijdens reizen als deze is dat meestal overbodig, maar gaan nu met de bus, dus kan het een keertje wel . En ik ben niet de enige, de dames zijn allemaal in een jurk, de meeste mannen in lange broek, en zelfs eentje in kostuum. Stef zweert bij z’n shorts op vakantie !
Stipt 18h15 vertrekken we met z’n 10, Peter gaat niet mee. Weer storten we ons in het hectische verkeer, andere stad, zelfde situatie op de weg.
We rijden en rijden, en herkennen plots dingen die we eerder al eens zagen. Is de chauffeur de weg kwijt ? Of lijkt alles gewoon op mekaar, we weten het niet, en kunnen niet anders dan afwachten en hopen dat we niet te laat zijn voor de show … op hoop van zegen 🙏 uiteindelijk meldt Hendro dat we inderdaad verkeerd zijn gereden en dus laat aankomen. De chauffeur verontschuldigt zich bij iedereen persoonlijk, ik heb met hem te doen…
We komen om 19h15 aan in het restaurant, het buffet is heel uitgebreid, spijtig genoeg begint de show om 20h en moeten we dus snel eten.
Iets over 8 nemen we plaats in het theater, het ziet er uit als een amfitheater, met stenen banken, voor het ‘comfort’ worden er kussens op gelegd, maar het mag niet baten. Pijnlijke poepen en ruggen zijn het gevolg.

We zien een show van het ‘Ramayana ballet’, er wordt een verhaal uitgebeeld over de strijd om de hand van Sinta, de gemalin van de verbannen koning Rama.
Er worden verschillende gevechten met verschillende figuren opgevoerd, de muziek en de gevechten worden dramatischer naarmate de strijd vordert.
Het geheel is heel mooi uitgevoerd en typisch Indonesisch, maar voor ons net iets te langdradig. De andere leden van de groep blijken nadien veel enthousiaster dan wijzelf.
Net over half 10 stappen we terug in de bus, hopelijk vinden we de weg terug sneller dan de weg heen 🤔 en dat gaat merkelijk sneller, op 25min zijn we ‘thuis’.
Aangekomen in het hotel is het weeral zo goed als bedtijd, de wekker staat om 5h30.
Morgen is er geen heel uitgebreid programma voorzien, maar vanwege de warmte en drukte beginnen we er vroeg aan…. wij hebben nog wel een optionele excursie geboekt, dus de dag zal wel gevuld zijn.

🤗🤗💤

Gepubliceerd door Carla Theuns

Een frisse veertiger, werkzoekend, samenwonend, met veel goesting in het leven en veel zin om er echt iets van te maken !